Wat is een Inbound Marketing Funnel?

Inbound Marketing

Voordat we het gaan hebben over een “Inbound Marketing Funnel” is het handig om eerst uit te leggen wat Inbound Marketing inhoudt.
Vroeger gebruikten bedrijven vooral wat we nu voor het gemak “Outbound” Marketing noemen.

We hebben het dan over advertenties in kranten en tijdschriften, alsook over reclamefolders huis aan huis.
Verder valt ook het versturen van massale e-mails ,waar niemand op zit te wachten en die meteen door je spamfilter worden verwijderd, onder deze categorie.
Achteraf gezien was dit allemaal weinig effectief.

Tegenwoordig werkt Outbound Marketing minder goed.
Meer nog; het wordt als opdringerig of storend ervaren.
Mensen zoeken ook steeds vaker op internet en via sociale media zélf naar informatie of oplossingen.

Het werd tijd voor een nieuwe Marketing strategie: Inbound Marketing.
Met Inbound Marketing deel je de juiste informatie op de juiste plaats, zodat de juiste klanten op het juiste moment uit eigen beweging naar je toe komen.

Outbound en Inbound; ofwel het verschil tussen naar je klanten toe gaan of ze net aantrekken.

 

Ken je klanten

Je moet je realiseren dat je doelgroep normaal gesproken verspreid zit over verschillende media.

Je hebt mensen die op Facebook zitten, op Instagram, op Twitter of LinkedIn.
Wie weet bereik je jouw doelgroep juist beter via Google?
Iedereen gebruikt immers het medium dat bij hem of haar past.

Door op het juiste moment de juiste informatie naar het goede platform te versturen heb je de grootste kans dat deze gelezen wordt en begrepen wordt, en dat mensen er actie op ondernemen.
Wat heeft het voor zin om op 15:00 uur ‘s middags een blog of Facebookbericht te publiceren terwijl je doelgroep op dat moment met iets anders bezig is, zoals werken bijvoorbeeld.

Je moet er dus achter zien te komen waar je doelgroep zit, op welk medium, en op welk moment van de dag ze dat medium gebruiken.
Ook dien je te weten welke content ze interessant vinden en waar ze op zullen reageren.
Als je al die kennis in huis hebt, en dit is echt belangrijk, zul je zien dat al je marketing campagnes veel effectiever verlopen.

De informatie komt bij de juiste mensen terecht.
Je bent gefocust bezig, in plaats van dat je zomaar wat doet in het wilde weg, in de digitale wereld.

inbound marketing funnel

De Inbound Marketing Funnel

Deze Funnel of trechter is het proces waarbij een volslagen onbekende bezoeker uiteindelijk omgezet wordt naar een waardevolle en betalende klant.

En dat doe je niet door jezelf op te dringen als verkoper, maar o.a. door zoveel mogelijk waarde en kennis over een bepaald product of dienst te delen met je bezoekers en klanten.
Afhankelijk van de stap in het proces, kan een ander medium worden gebruikt.
Uiteindelijk zal de klant aangetrokken worden door het product via bv sociale media. Hij zal geconverteerd worden tot een lead via je website.
Hij zal zélf na wat verkennen besluiten tot een aankoop over te gaan.

De laatste fase van de Inbound Marketing Funnel is een tevreden klant, die jouw product verder voor je promoot.
Deze moet je natuurlijk als bedrijf koesteren én verzorgen.
Want eigenlijk begint het dan pas… .
De klant werkt als het ware als een ambassadeur voor jouw producten.

Als klanten ergens heel tevreden over zijn dan willen ze dat graag verder vertellen.
Dat is precies wat je wilt, mond tot mond reclame is goud waard.
Een win-win situatie waarbij iedereen tevreden is.

Alles begint en valt of staat natuurlijk met een voortreffelijk product of dienst en service.
Zorg dat je iets moois te bieden hebt, en biedt toegevoegde waarde.

Zo maak je als bedrijf vandaag de dag het verschil.

 
Succes!
 

Extra advies nodig?

commbee helpt je graag

Avatar for Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord. Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *