SEO: dé voordelen voor zelfstandigen en KMO’s

SEO: dé voordelen voor zelfstandigen en KMO's
Bart Daems
door

Wat is SEO?

SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands zoekmachineoptimalisatie betekent.
SEO wordt al vanaf het ontstaan van zoekmachines gebruikt door bedrijven om online vindbaar te worden.

Doordat de afgelopen jaren nóg meer gebruik wordt gemaakt van het internet dan vroeger – via bijvoorbeeld mobile devices – is ook SEO belangrijker dan ooit geworden voor bedrijven.
Meer nog: SEO is eigenlijk voor elk bedrijf dat online gevonden wil worden een absolute must geworden.

Veel zelfstandigen en bedrijven hebben al een klantenkring die vooral bestaat uit bestaande klanten of mensen die met het bedrijf bekend zijn.
Dit doordat het bedrijf in de jaren een goede naam en reputatie heeft opgebouwd in zijn vakgebied en regio.

Echter wanneer een bedrijf ook buiten hun vertrouwde regio en dus landelijk of misschien zelfs internationaal gevonden wil worden, dan kan SEO ook daar een uitkomst bieden.
Ook voor het aantrekken van nieuwe klanten is het zaak dat men bovenaan de zoekresultaten aanwezig is.

Cijfers tonen immers aan dat 72% van de surfers op de eerste 3 organische resultaten klikt.
Vandaar dat deze plaatsen zo gegeeerd zijn…

De voordelen van SEO voor professionals

Er zijn verschillende manieren waarop bedrijven online gevonden kunnen worden.
Denk bijvoorbeeld aan advertenties op social media, Google, en aan SEO.

Veel bedrijven beginnen met het plaatsen van betaalde advertenties (SEA), maar komen er later achter dat dit toch behoorlijk prijzig kan zijn. En dat het resultaat van hun arbeid bovendien niet altijd het gewenste resultaat geeft.
Niet zelden wanneer de desbetreffende advertenties werden opgezet door een eigen medewerker of student met weinig of geen ervaring op vlak van advertising en/of Marketing.

Vaak wordt er pas na het betaald adverteren over SEO nagedacht, terwijl SEO eigenlijk een zeer goede investering is voor de lange termijn.
Want daar zit nu net het verschil met SEA: SEA is gericht op korte termijnresultaten terwijl SEO een lange termijn investering is.
Vandaar dat het verstandiger is om eerst te focussen op een goede SEO en wanneer dit op punt staat pas aan SEA te denken.

Met SEO wordt een bedrijf permanent online vindbaar gemaakt en SEO kan op verschillende manieren worden ingezet.
Bijvoorbeeld voor zeer lokale doeleinden, maar ook voor nationale en internationale doeleinden.

Concreet:

– Met SEO wordt een bedrijf beter én vaker gevonden

– Door meer klanten aan te trekken kan er aanzienlijk meer omzet worden gerealiseerd

– Er zijn quasi geen beperkingen: SEO kan lokaal, regionaal, nationaal en zelfs internationaal ingezet worden

– Het opzetten van goede SEO kost vaak maar een fractie van advertentiecampagnes

– Zoekmachineoptimalisatie is bijzonder goed in te zetten voor elk type zelfstandige, KMO’s en bedrijven

 

Conclusie

SEO zou eigenlijk door alle zelfstandigen, KMO’s en bedrijven moeten worden toegepast, alhoewel dit op dit moment eigenlijk helemaal niet zo is.
Naast alle bovengenoemde punten kan het dus ook nog een manier zijn om zich als bedrijf positief te onderscheiden van de concurrentie.

Trend is dat voor de meeste mensen de aanschaf van een nieuw product of dienst begint op het internet.
Niet zelden start men dan via een zoekmachine zoals Google of Bing, dit doe jij toch ook?
Door optimaal online vindbaar te zijn bereikt een bedrijf dan ook aanzienlijk meer potentiële klanten.

Men kan immers maar gekozen worden nadat men eerst gezien werd…

Zelf aan de slag met SEO?

Op zich is zoekmachineoptimalisatie geen rocket science: al zijn er natuurlijk tips & tricks, en do’s & don’ts.

Daarnaast zijn er ook regels die moeten worden gerespecteerd. Doet men dit niet, bestaat de kans dat men bestraft wordt met een een minder goed ranking. Of dat men er zelfs volledig wordt uitgeknikkerd.
In ons artikel “Hoe verbeter je gratis jouw resultaten in de Google Ranking?” vind je ook alvast meer informatie omtrent SEO.

In ons andere artikel “Boost jouw SEO met Google Search Console” vind je dan weer meer info over Google Search Console: een prachtige tool die jou kan helpen TOP-resultaten te bereiken.

Succes!


Laat je jouw SEO toch liever over aan een expert? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


reacties

  1. SEO is tegenwoordig onmisbaar voor de kleinere ondernemers. Wat is jouw mening over Linkbuilding anno 2017?

    • Hey Sander!

      Bedankt voor je reactie.
      Linkbuilding is anno 2017 nog steeds enorm belangrijk voor Google, dat geeft men zelf ook toe.
      Echter, ook hier is belangrijk: kwaliteit primeert boven kwantiteit.

      Hoe ervaar jij dat bij Baasenbaas?

      Mvg,
      Bart

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *