SEO: onmisbaar voor kleine en middelgrote bedrijven

seo
Bart Daems
door

Het belang van SEO voor zelfstandigen en K.M.O.’s

Als klein bedrijf wil je natuurlijk zo snel mogelijk meer bekendheid hebben voor jouw merk.

En wat vooral telt: je wil gevonden worden als potentiële klanten gaan zoeken op die specifieke trefwoorden die verband houden met jouw business.
Veel bedrijven rekenen hierbij op een goede positie binnen zoekmachines zoals Google of Bing.

Het kan echter best ingewikkeld zijn om een hoge ranking te krijgen in een zoekmachine. En als je dan al een hoge ranking hebt moet je die ook nog eens zien te behouden.
Zo hanteert Google minstens 200 factoren (algoritme) om de ranking in de zoekresultaten te bepalen.
Het is dus belangrijk om hier rekening mee te houden, wil je zelf scoren in Google.

In dit artikel vertellen wij meer over het belang van SEO voor jouw kleine of middelgrote onderneming en geven we je ook een aantal SEO tips.


Waarom is SEO belangrijk voor mijn bedrijf?

SEO is belangrijk voor ieder bedrijf die visibiliteit en extra website bezoekers wil krijgen via het internet.

Het internet kan een geweldige bron zijn voor meer klanten en kan je veel bezoekers en geld opleveren.
En voor veel mensen begint de zoektocht naar een product of dienst in… de zoekmachines.
Bovendien is SEO een pak voordeliger dan traditioneel adverteren in zoekmachines.

Als je dit echter verkeerd doet kan je hier veel geld en tijd in steken en er weinig tot geen resultaat uit krijgen.
Getuige de vele bedrijfjes waarbij “het neefje van” of “de kinderen” het SEO verhaal (en het website beheer of de aanwezigheid op Sociale Media) verzorgen, met vaak net méér kosten dan opbrengsten.
Dit is natuurlijk helemaal niet nodig en eigenlijk niet de bedoeling…

Je kan met minimale inspanningen op vlak van webdesign al stijgen in de ranking en extra bezoekers krijgen via bijvoorbeeld Google.
Wil je nog meer weten over de voordelen van SEO voor zelfstandigen en K.M.O.’s? Lees dan zeker ook ons artikel “SEO: dé voordelen voor zelfstandigen en K.M.O.’s“!


Onderzoek eerst trefwoorden

Voordat je begint met het schrijven van een artikel of teksten voor de website moet je altijd eerst een trefwoordenonderzoek doen.

Als je begint met het schrijven van een artikel zonder ook maar enig onderzoek te doen naar trefwoorden weet je waarschijnlijk ook niet welke woorden je moet gebruiken om veel bezoekers te krijgen.

Als je trefwoorden gaat onderzoeken zijn er 2 essentiële dingen om op te letten.
Ten eerste moet je kijken of het trefwoord veel gebruikt wordt in de zoekmachines.
Als je trefwoord niet populair is, kan jouw op dat trefwoord geoptimaliseerde webpagina natuurlijk ook niet veel bezoekers krijgen.

Ten tweede moet je ook rekening houden met concurrentie op het gekozen trefwoord.
Sommige trefwoorden worden gebruikt door grote websites zoals Bol.com, Amazon of Reddit.
Deze websites zijn al zo vertrouwd door Google en zullen bijna altijd voorrang krijgen bij bijna alle trefwoorden waar zij op proberen te ranken.

Door gebruik te maken van “keyword finders” weet je zeker dat je altijd op goede trefwoorden probeert te ranken.
Google biedt een aantal gratis mogelijkheden zoals de Zoekwoordenplanner en Google Trends.

Ook keyword Tool en Ubersuggest kunnen je hier fantastisch bij helpen.


Overdrijf niet met het gebruik van jouw trefwoord

Als je eenmaal de perfecte zoekwoorden hebt bepaald waarop je gevonden wil worden, kan je beginnen schrijven aan sterke artikels en SEO proof teksten voor je website.

Door het regelmatig toevoegen van relevante en waardevolle content op je website, gaat Google weten waarover je website gaat en je op termijn belonen met een betere ranking.
Bovendien zal je hiermee de autoriteit en expertise van jezelf naar klanten (en potentiële klanten!) toe gigantisch verhogen.

Schrijf dus regelmatig nieuwe en goede content en kies daarvoor per artikel of tekst 1 of 2 zoekwoorden, maar ook niet meer.
Het is belangrijk dat je jouw trefwoord regelmatig gebruikt in jouw tekst maar dat betekent niet dat je dit iedere zin moet doen.
Als je jouw trefwoord te vaak gebruikt zal Google dit zien als spam en zullen ze jou niet meer of minder hoog ranken voor dat specifieke trefwoord.

Een goede vuistregel om je aan te houden is een zoekwoorden dichtheid (keyword density) tussen de 2% en 5%.
Onder de 2% kan de zoekmachine onmogelijk detecteren waarover jouw pagina precies gaat.
Boven de 5% wordt het gebruik van het zoekwoord opvallend en mogelijk zelfs storend voor de lezer.

Werk je met WordPress? Super!
In het plugin gedeelte van WordPress kan je de gratis Yoast Plugin downloaden: een fantastische (en onmisbare) hulp bij SEO en het schrijven van SEO proof teksten.

Succes!



Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *