Reviews en ratings: een vloek of een zegen?

Reviews
Bart Daems
door

Reviews en ratings beïnvloeden de verkoop

Terwijl we zelf heel goed op onze eigen meningen af kunnen gaan, laten we ons soms toch een klein beetje beïnvloeden door positieve of negatieve reviews en ratings online.
Niet zo heel vreemd; want je wilt immers niet graag een kat in de zak kopen.

Online reviews en ratings kunnen enorme voordelen hebben voor een bedrijf of een persoon, maar kennen tevens een gevaarlijke zijde.
Slechte reviews en ratings kunnen namelijk een behoorlijke impact hebben op het imago van het bedrijf, terwijl positieve ratings juist weer kunnen zorgen voor een toename van potentiële klanten.

De meest bekende review toepassingen zijn bijvoorbeeld die op Google Mijn Bedrijf, of die van op Facebook.
Via deze kanalen kunnen klanten hun persoonlijke ervaring met een organisatie openbaar delen zodat deze zichtbaar is voor bezoekers én voor de zoekmachines.

Optimaal gevonden worden dus!

 

Wat is de toegevoegde waarde van online reviews en ratings?

Bij een aantal goede reviews en ratings zijn nieuwe klanten sneller geneigd om over te gaan tot actie, omdat dit direct vertrouwen schept.
Wist je dat meer dan 80% van de consumenten afgaan op goede ratings en reviews? Hoe ben je eigenlijk zelf?

Met dat in ons achterhoofd, weet je direct wat de toegevoegde waarde is van online reviews.
Google laat deze ratings soms ook zien in de zoekresultaten van hun zoekmachine:

reviews en ratings

Met een positieve rating valt jouw bedrijf direct op, en zal de potentiële klant minder de neiging hebben om verder te zoeken.
Google wil immers steeds de meest kwalitatieve zoekresultaten naar boven brengen voor hun bezoekers.
Goede rating? Méér verkeer naar jouw website!

Nog een groot voordeel van positieve bedrijfs-reviews is dat het ongeveer hetzelfde werkt als mond-tot-mond reclame.
We weten uit ervaring dat dit een effectieve manier van reclame maken is.
Reviews en ratings zijn dus niet alleen een voordeel voor het opbouwen van een goed imago, maar brengen ook meer klanten naar jouw website op een voordelige manier.

Het verzamelen van goede reviews is dus een mooie SEO tip!

 

De gevaren van reviews en ratings: Ga er goed mee om!

Helaas kunnen reviews of ratings over jouw bedrijf ook negatief werken, zonder dat je daar altijd iets aan kan doen.
Schrijft een ontevreden klant een negatieve review? Dan is dit ook leesbaar voor andere bezoekers; met alle gevolgen van dien.

Deze negatieve ratings hoeven zelfs niet altijd geschreven te zijn door ontevreden klanten.
Zo kennen we bijvoorbeeld ook de zogenaamde “trollen” die – onder een valse identiteit – massaal negatieve ratings plaatsen; omdat ze genieten van “de macht”.
Of bijvoorbeeld een ontslagen ex-medewerker die zint op wraak op zijn vorige werkgever.
Google of Facebook denken hier gelukkig wel in mee. De bronnen van deze reviews worden niet altijd als geloofwaardig beschouwd en worden vaak automatisch verwijderd.

Maar hoe kun je als bedrijf het beste omgaan met negatieve reviews? De beste verdediging is reactie.
Op deze manier leer je jouw klanten beter kennen, en kun je hier vervolgens weer een lering uit trekken.
Zelf een negatieve review verwijderen kan helaas niet, al kan je bij Google bijvoorbeeld wél doorgeven om dit te bekijken.

Juist daarom kan het rechtstreeks contacteren van deze ontevreden klant nog als beste oplossing werken, met wellicht een verwijdering van de negatieve rating door de plaatser tot gevolg.
Als je natuurlijk eerst het probleem hebt weg genomen…

 

Hoe verzamel je dan goede reviews en ratings?

Het verzamelen van goede reviews en ratings is een natuurlijk proces.
Het constant leveren van goede producten en optimale dienstverlening zal ongetwijfeld tot gevolg hebben dat mensen steeds vaker een positieve 5-star review achter laten.

Maar je kan dit als bedrijf natuurlijk ook gaan stimuleren.
Zo kan je Like & Share acties organiseren waarbij deelnemers iets kunnen winnen als ze je bericht/pagina liken & delen.

Een webshop kan bijvoorbeeld ook een automatische mail sturen met de mogelijkheid tot het geven van een review over de ervaring van de klant, enkele weken nadat deze iets heeft aangekocht.
Zelf heb ik bijvoorbeeld onderaan mijn email handtekening een link toegevoegd, waardoor mijn klanten onmiddellijk een review kunnen achter laten op mijn Google bedrijfspagina:

👉Ben jij als klant tevreden over onze dienstverlening? Het zou bijzonder fijn zijn mocht je een korte review willen delen op onze Google bedrijfspagina via deze link. Alvast bedankt!

Maak het je klanten hierbij zo gemakkelijk mogelijk zodat ze niet zelf moeten gaan zoeken.

 

Tot slot

En last but not least: reageer steeds op elke review, de positieve én de negatieve.
Dit toont je betrokkenheid als bedrijf aan, en is een vorm van waardering en respect naar de review plaatser.
Bovendien is het zoals gesteld dé uitgelezen kans om alsnog een oplossing te bieden voor de klant bij een eventuele negatieve review.

Succes!

 


Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *