Non-verbale communicatie

Bart Daems
door


non-verbale communicatie

In de jaren 70 onderzocht hoogleraar in de psychologie dr. Albert Mehrabian de invloed van non-verbale communicatie.

Hij ontdekte dat – gesteld dat communicatie 100% is – deze voor 7% uit letterlijke woorden (verbaal), 38% uit intonatie (vocaal) en 55% uit lichaamstaal (visueel) bestaat.
Wat dus wil zeggen dat slechts 7% van onze communicatie bestaat uit de eigenlijke inhoud, en 93% uit non-verbale elementen.
De manier hoe je iets overbrengt – door intonatie (toon en volume) en lichaamstaal, bepaalt véél meer hoe iets overkomt bij de ander.

Het is dus aangewezen rekening te houden met non-verbale communicatie bij je gesprekspartners, en niet enkel te letten op wat men zegt, maar eveneens hoe men dit zegt.
En uiteraard ook op de non-verbale communicatie van jezelf, maar zeker ook op die van je gesprekspartner.

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!



« Terug naar de Marketing Begrippen Index

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *