Let ook op Non-verbale communicatie

non-verbale communicatie

In de jaren 70 onderzocht hoogleraar in de psychologie dr. Albert Mehrabian de invloed van non-verbale communicatie.

Hij ontdekte dat – gesteld dat communicatie 100% is – deze voor 7% uit letterlijke woorden (verbaal), 38% uit intonatie (vocaal) en 55% uit lichaamstaal (visueel) bestaat.
Wat dus wil zeggen dat slechts 7% van onze communicatie bestaat uit de eigenlijke inhoud, en 93% uit non-verbale elementen.

De manier hoe je iets overbrengt – door intonatie (toon en volume) en lichaamstaal, bepaalt véél meer hoe iets overkomt bij de ander.
Zo zie ik bijvoorbeeld aan het gezicht van mijn dochtertje van 5 dat ze met mijn voeten speelt wanneer ze zegt dat ze heel erg boos op me is, maar ze tegelijk haar lach niet kan onderdrukken.

Als ondernemer of verkoper is het dus aangewezen rekening te houden met non-verbale communicatie bij je gesprekspartners, en niet enkel te letten op wat men zegt, maar eveneens hoe men dit zegt.
En uiteraard ook op de non-verbale communicatie van jezelf, maar zeker ook op die van je gesprekspartner.

✓ Fysiek voorkomen

Aan het uiterlijk kan je zien hoe iemand zich voelt, of wat hij precies wil uitstralen.

Naast uiterlijke aspecten als lichaamsbouw, huidskleur en gelaat vallen hier ook zaken als kleding, haardracht en accessoires onder.
Kleding, haardracht en accessoires worden namelijk bewust gekozen, en ze drukken hoe iemand zichzelf ziet, en gezien wil worden
Vaak kenmerkt dit een bepaalde groep, waar men dan ook graag bij wil horen.

Deze dragen dus bij tot de identiteit van elk individu.

✓ Lichaamshouding

Ook de lichaamshouding van een persoon zegt veel over hoe deze persoon zich voelt.

Hangt uw gesprekspartner erbij alsof hij zich door het leven heen sleept van dag tot dag, of is het eerder een opgewekte en energieke persoon, die met rechte rug en schouders voor u zit?

Volgende zaken houden eveneens verband met de algemene lichaamshouding: de manier waarop iemand loopt of staat en de houding van armen, benen, en handen.

✓ Gebaren

Onder gebaren vallen alle bewuste en onbewuste lichaamsbewegingen die men maakt tijdens een gesprek.

Gebaren werken vervangend of ondersteunend voor datgene wat je zegt, en ze zijn dus zeer belangrijk binnen communicatie.
Voorbeelden van gebaren zijn: duim of middelvinger opsteken, applaudisseren, in de handen wrijven, over de kin strelen, …

✓ Gezichtsexpressies

Ook gezichtsexpressies vormen een zeer belangrijk element van non-verbale communicatie.

Je kan namelijk vaak al aan de gezichtsuitdrukking van je gesprekspartner afleiden hoe jouw boodschap overkomt, of wat hij voelt op dat moment.
Voorbeelden van gezichtsexpressies zijn: het al dan niet maken van oogcontact, blozen, lachen, fronsen, kwaadheid, verdriet, …

Conclusie

Omdat 93% van onze communicatie bestaat uit non-verbale elementen, is het als ondernemer of verkoper dus uiterst belangrijk om tijdens (verkoop)gesprekken niet alleen te luisteren naar wat men zegt, maar eveneens te observeren hoe men dit zegt.
Omdat je hierdoor meer inzicht krijgt in wat de klant bedoelt, stijgen jouw kansen tot succes gevoelig.

Het goed kunnen lezen van non-verbale communicatie heeft nog een bijkomend voordeel:
Leugenaars worden door het observeren van hun non-verbale communicatie bijvoorbeeld sneller ontmaskerd, omdat het moeilijk is om deze te manipuleren.

Non-verbale communicatie zegt vaak meer dan 1000 woorden, dus een ondernemer die hierin getraind is heeft gegarandeerd een aardig streepje voor op zijn concurrenten.


Benieuwd wat dit voor jouw onderneming kan betekenen?
Laten we eens praten bij een kopje koffie.
contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *