De kracht van sociale media

social media
Bart Daems
door

Sociale media in beweging

De digitale wereld is steeds in beweging. Sociale media bestaan al langer dan vandaag.

Nu zijn we – met grote waarschijnlijkheid – de eerste sociale media echter al weer lang vergeten.
Geocities wordt algemeen beschouwd als de eerste poging tot het opstarten van een vorm van sociale media, maar werd later eerder bekend als gratis platform om zelf online een website te bouwen.
Het was wachten op sociale media zoals Friendster in 2002 en Myspace in 2003 vooraleer we echt van sociale netwerken konden spreken zoals we deze nu kennen in de vorm van Facebook in 2004 en Twitter in 2006.

Het valt niet te ontkennen dat Facebook met stip het populairste sociale netwerk blijft met niet minder dan 1,79 miljard (!) actieve gebruikers.
De kracht van relatieve nieuwkomers zoals Instagram in 2010 en Snapchat in 2011, mag echter zeker ook niet onderschat worden.

 

Wat kun je allemaal doen met sociale media?

De mogelijkheden van sociale media lijken wel eindeloos te zijn.

In eerste instantie werden deze netwerken enkel gebruikt om in contact te blijven met vrienden, familie, bekenden of andere gelijkgestemden.
De kracht van sociale netwerken werd echter al snel opgepikt door activisten en door zakelijke ondernemers.
Zeker vanaf de opkomst van Facebook in 2004 werd duidelijk dat dit sociale netwerk een groot deel van de wereld kon bereiken.
Voor al wie een boodschap wil verspreiden, zijn sociale media te vergelijken met het nieuwe goud.

De kracht van sociale netwerken bestaat er vooral in dat je door deze vorm van media ontzettend veel mensen kunt bereiken voor een relatief lage investering.
Zeker in vergelijking met traditionele reclame zoals bijvoorbeeld publiciteit in magazines of tijdschriften.
Het is alleen maar logisch dat zowel kleine als grote bedrijven daar hun voordeel uit willen halen.

 

Sociale media gebruiken om je bedrijf te promoten

Wie de kracht van social media marketing volledig wil benutten, doet er goed aan om vooraf een vorm van marktonderzoek te doen.

Een Facebookpagina is een goed idee om je producten, diensten of bedrijf te promoten.
Toch zal zulke pagina maar ten volle effect kunnen hebben, indien ze op de juiste manier wordt opgezet.

In ons artikel “5 tips om te scoren met jouw Facebook bedrijfspagina” vind je alvast een aantal praktische tips om jouw Facebook bedrijfspagina te boosten.

 

Meer praktische tips

Een sprekende en kernachtige beschrijving van je onderneming en product zijn hierbij cruciaal. Mensen lezen steeds minder op sociale media.

Je doelpubliek scant de productpagina’s vooral met de ogen.
Een Facebookpagina moet er dus vooral visueel aantrekkelijk uitzien met afbeeldingen, video of GIFs.
Verder blijft humor een belangrijke factor om de aandacht te trekken.

Eens je die aandacht eenmaal getrokken hebt, is het zaak dat je potentiële klanten blijven hangen.
Een wedstrijd waarbij producten of behandelingen te winnen vallen, doen het altijd zeer goed!
Zo wek je de interesse en wordt de kans groter dat je meer fans en likes krijgt die effectief je producten ook kopen.
Dit gaat natuurlijk niet op 1 dag, want je hebt tijd nodig om het vertrouwen te winnen bij je doelgroep en krediet op te bouwen.

Indien je dit bereikt, heb je maar pas echt gebruik gemaakt van de kracht van sociale media!

 

Besluit

Sociale media zijn niet meer weg te denken uit onze huidige maatschappij.
Bedrijven doen er dan ook maar goed aan om ook met hun onderneming actief te zijn op die sociale mediakanalen waar ook hun (potentiële) klanten actief zijn.

Als men het écht goed aanpakt is het mogelijk om sociale media uit te bouwen tot een lead generator die nieuwe klanten aantrekt enerzijds, maar anderzijds ook een platform biedt voor bestaande klanten met vragen of bezorgdheden.
Een virtuele Sales & after-Sales afdeling zeg maar, wat al heel wat verder gaat dan sporadisch een bijdrage promoten in de hoop enkele likes te verzamelen.
Dit zijn mogelijkheden die je als bedrijf onmogelijk aan je voorbij kan laten gaan.
De concurrentie is ongetwijfeld wél aanwezig op die sociale mediakanalen waar ook je klanten zitten.

Let echter wel op: de kracht van sociale media kan zich ook tegen je keren.
Het bieden van onvoldoende service of klantvriendelijkheid kan leiden tot bijvoorbeeld slechte reviews of zelfs heuse imagoschade.
Dit wil je natuurlijk te allen tijde vermijden…

Blijf dus in eerste instantie focussen en maximale waarde bieden aan het allerbelangrijkste: de klant.

Succes!


Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *