Maak van je klanten ambassadeurs

klanten ambassadeurs
Bart Daems
door

“De beste reclame is mond tot mond reclame.”
Een oude zegswijze onder verkopers en ondernemers, waar mijns inziens vandaag de dag nog steeds enorm veel waarheid in zit.

Weet dat jouw tevreden klanten gemiddeld 3 andere mensen vertellen over hun positieve ervaring met jouw bedrijf, terwijl een ontevreden klant dit met gemiddeld maar liefst 10 anderen deelt.
En die 3 personen waarmee jouw tevreden klant zijn ervaringen deelt, zijn vaak heel goede vrienden, familie, collega’s.
Kortom, mensen die hij vertrouwt.

Je hebt het toch zelf ook al mee gemaakt dat als iemand die je goed kent en lief hebt jou iets aanraadt, dat je veel sneller geneigd bent om hier op in te gaan dan wanneer je dit hoort van een volslagen vreemde, laat staan van een verkoper?
Want hoe dan ook; mensen houden er niet van dat hun iets wordt verkocht – lees opgedrongen – en een verkoper dient te verkopen, toch?

Als ondernemer en verkoper doe je er dus goed aan om ervoor te zorgen dat jouw klanten een deel van dit werk over nemen.
De doelstelling is niet om van jouw klanten enkel tevreden klanten te maken.
Neen; de doelstelling is om het zo goed te doen dat jouw klant ambassadeurs worden van jouw onderneming.
Het gaat dus een stapje verder.

Een ambassadeur is namelijk een klant die méér dan tevreden is, omdat hij méér kreeg dan wat hij verwachte.
Een ambassadeur kan niet wachten om dit in al zijn enthousiasme én proactief aan iedereen die het horen wil door te vertellen.

Ambassadeurs zijn klanten die zo uitermate tevreden zijn over jouw bedrijf en jouw dienstverlening, dat ze overal waar ze komen gouden reclame gaan maken voor jouw organisatie.
Doordat ambassadeurs over jouw bedrijf praten op de meest positieve manier, zorgen ze voor een schare aan potentiële klanten die jij niet meer moet gaan zoeken.
Ze komen niet alleen zélf tot bij jou, ze zijn ook nog eens gemotiveerd om bij jou te kopen!

Met de hedendaagse populariteit van sociale media, hebben ambassadeurs hierbij ook de weg naar deze kanalen gevonden.
Een slimme ondernemer die met zijn tijd mee is beseft dat accounts op Facebook, Twitter of LinkedIn een gouden leadgenerator kunnen zijn voor zijn onderneming vandaag de dag.
Gebruik deze dan ook in samenspraak met een Social Media exert, en wees jouw concurrenten een stapje voor.

Meer ambassadeurs betekent meer positieve reacties, likes en doorverwijzingen.
Ook via sociale media.
Hierbij nog enkele tips, die bijdragen tot het genereren van ambassadeurs onder jouw klanten:

✓ Hou je ogen en oren open

Luister naar je klanten, enkel zo kan je erachter komen wat hun specifieke wensen zijn, en wat er leeft.
Let hierbij ook wat er op sociale media en op internet over jouw bedrijf of producten verteld wordt.

Sluit dit aan bij het beeld dat je naar buiten wenst te dragen?
Je koopt zélf toch ook eerder bij een bedrijf met een positief imago?

✓ Ken je klanten

Een persoonlijke aanpak is goud waard.

Klanten houden ervan als je je herinnert wat ze eerder bij je aankochten, en wanneer je hen hierover aanspreekt.
Ik begrijp best dat dit niet altijd gemakkelijk is, zeker niet als je heel veel klanten per dag ziet.

Maar met een persoonlijke aanpak naar jouw (vaste) klanten toe, profileer je jezelf als een bedrijf met de professionele organisatie van een grootwarenhuis, maar met de charme van een buurtsuperette.

✓ Biedt méér dan men van je verwacht

Waarschijnlijk hét beste advies om van je klanten ambassadeurs te maken.
Als je méér biedt dan wat men verwacht, kan je toch niet anders dan méér dan tevreden klanten genereren?

Een specialist in autoruiten die na een reparatie of vervanging ook gratis de ruitenwisservloeistof heeft bijgevuld, en/of proactief kosteloos nieuwe ruitenwissers heeft geïnstalleerd, heeft bij mij sowieso een streepje voor.
En dit vertel ik gegarandeerd verder aan vrienden, kennissen en familie.

Wees eerlijk, dit doe jij toch ook?

✓ Distantieer jezelf

Wees anders dan jouw concurrenten.

Geef jouw klanten het gevoel dat je er alles voor doet om hun behoeften te ontdekken, en deze ook in te vullen.
Wees dus origineel, maar vertrek hierbij steeds vanuit de klant.

Als je de dingen anders aanpakt dan jouw concullega ‘s, wordt dit gegarandeerd op positieve wijze gedeeld.
En over wie denk je dat ze dan praten?
Juist ja… ????

Conclusie

Ambassadeurs zijn meestal klanten voor het leven, doordat ze zich een deel van jouw bedrijf voelen.

Ze kopen meer en vaker, en ze zorgen voor positieve mond tot mond reclame waardoor je nog meer potentiele klanten aantrekt die bovendien zin hebben om bij jou te kopen.

En dit beste ondernemer, dit kan je niet kopen, maar dit moet je verdienen: dag na dag…


Laat jij jouw Social Media Advertising liever over aan een expert? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


reacties

  1. Klanten zijn super tevreden van ons, we hebben heel weinig verloop (ze blijven klant). Maar toch hebben we de indruk dat zij te weinig ambassadeur zijn voor ons (wij werken louter B2B). Nieuwe klanten komen nadat ze ons gegoogled hebben, niet via mond-tot -mond (op een uitzondering na). Op welke manier kan je je klanten best motiveren om ambassadeur te zijn van ons bedrijf? Door een cadeautje, een korting op de volgende factuur? Hoe kan je extra leads via tevreden klanten bekomen? Schrijf je daar even een artikel over?

  2. Beste Cobe

    Hartelijk dank voor je fijne reactie!
    Om te groeien is het inderdaad belangrijk om naast bestaande klanten ook nieuwe klanten aan te trekken.

    Zoals beschreven in het artikel is het belangrijk om je met je bedrijf positief te onderscheiden van concurrenten en vooral te luisteren naar je klanten.
    – Waarom hebben jullie zo weinig verloop, wat maakt jullie klanten zo tevreden?
    – Wat verwachten zij precies van jouw bedrijf en van jouw verkopers?
    – Wat vind jouw klant werkelijk belangrijk, waar ligt hij van wakker?
    – Hoe vullen jullie die verwachtingen in?
    – Wat bieden jullie daar bovenop?

    Het bovenop bieden zit hem in de kleine dingen: een “gratis” levering, “onverwachts” kunnen leveren vóór de afgesproken termijn (en de klant hierover informeren), een opvolgtelefoontje om te polsen naar zijn persoonlijke ervaring met een besteld product, een korting op een verjaardag of specifieke dag, een proactieve actie met promoties op producten die aansluiten bij eerdere bestellingen…

    Klanten zijn hier zeer gevoelig aan; hoe persoonlijker dit alles en de communicatie errond wordt gemaakt, des te beter.
    Die dingen maken het verschil waardoor klanten proactief positief zullen gaan praten over jouw bedrijf en service.
    Bol.com, Vistaprint, Coolblue zijn maar enkele bedrijven die hierin meester zijn.

    Daarnaast is het belangrijk om actief aanwezig te zijn waar jouw (potentiële) klanten ook zitten.
    – Op welke sociale media zijn jouw klanten actief, en zijn jullie daar ook?
    – In welke mate zorgen jullie sociale media en website vandaag voor mond-tot-mond reclame en leads?
    – Welke mogelijkheden bieden jullie vandaag om klanten hun ervaring te laten delen via sociale media of jullie website, en wat zit er hierbij in voor die klant?

    Bovenstaande zijn maar enkele tips die je vast en zeker kunnen helpen om van vaste klanten ambassadeurs te maken.
    Ik hoop dan ook van harte dat je er iets aan hebt.

    Indien je interesse hebt in persoonlijk advies op maat van jouw onderneming, mag je me steeds contacteren om te bekijken hoe we jullie hierin kunnen ondersteunen.

    Met vriendelijke groet,
    Bart

Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *