Google Display Netwerk: wat is het en wat kan het voor jou betekenen?

Google Display Netwerk
Bart Daems
door

Online adverteren via het Google Display Netwerk

Er zijn tegenwoordig massa’s mogelijkheden om jouw producten of diensten aan de man te brengen.

Waar er vroeger slechts enkele vaste reclame opties waren, is dat al lang niet meer zo.
Door de komst van het internet en media als Google of Facebook kan je tegenwoordig heel specifiek en heel makkelijk jouw klanten bereiken.

Eén van de manieren om online te adverteren is via het Google Display Netwerk.
Waarschijnlijk heb je wel eens van deze term gehoord als je reeds geadverteerd hebt met Google Ads.
Toch is er nog veel onduidelijkheid over wat dit precies is.

Daarom dit artikel zodat jij straks nog effectiever jouw potentiële klanten kan bereiken.


Wat is Google Display Netwerk?

Om te begrijpen wat het Google Display Netwerk is moeten we het eerste hebben over het Google Netwerk.
Dit is de overkoepelende term voor alles waar Google advertentieruimte aan kan bieden voor bedrijven.

Dit is opgedeeld in het tekst gedeelte en het display gedeelte.
Het tekst gedeelte zijn bijvoorbeeld de reclame tekstjes die je in de Google zoekmachine ziet.
Het Google Display Netwerk zijn de advertentieruimtes waar je met beeld of video reclame kan maken.

Hier vallen onder andere onder:
– Googles eigen services zoals Youtube, Blogger en Gmail
– Miljoenen andere websites wereldwijd die het advertentie systeem van Google gebruiken

In totaal kan je hiermee bijna 90% van de gehele wereldpopulatie bereiken met jouw advertentie.
In België spreken we eveneens over duizenden partner websites binnen het Google Display Netwerk.
Het gaat om advertenties waar je aantrekkelijke beelden of videos op kan laden, die doorlinken naar jouw eigen bestemming.

Denk hierbij aan de homepage van jouw website, maar ook bijvoorbeeld een speciale actiepagina.


Wat kan het Google Display Netwerk voor mij betekenen?

Traditionele reclame is niet altijd even efficiënt, en al zeker niet optimaal op te volgen.
Met reclame in de gedrukte pers kan je een grote groep mensen aanspreken.

Een klein percentage van deze groep (misschien 1 tot 2 procent) zal hobby’s, interesses of omstandigheden hebben waardoor ze actie ondernemen door jouw reclame.
Maar wat met de mensen die uiteindelijk via deze reclame op jouw website terechtkomen?
Hoe ga je deze terug vinden in jouw Google Analytics rapporten?

Dankzij het Google Display Netwerk kan je heel specifiek een doelgroep kiezen die je wilt benaderen.
Ook kan je selecteren hoe en waar je ze wilt benaderen.
Dus in plaats van dat je voor reclame betaalt die misschien 2% effectief is, krijg je reclame die je volledige doelgroep specifiek en persoonlijk kan benaderen.
Je advertentie verschijnt op die websites die aansluiten bij het interesseveld van jouw doelgroep.

Zo kan een fabrikant in hondenvoeding ervoor opteren om zijn advertenties enkel te laten verschijnen op websites die betrekking hebben op huisdieren.
En bijvoorbeeld net niet op de websites van zijn concurrenten.
Via het Google Display Netwerk kan je dit doen met beelden en videos.
Iets dat binnen de internet marketing bewezen effectiever is dan alleen tekst advertenties.

Het is dan ook niet gek om in te zien dat Google Display Netwerk een aangewezen tool is in jouw Marketing strategie.
Dit zowel om nieuwe klanten te werven als om naamsbekendheid uit te bouwen.


Succes!



Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *