Crossmediale campagnes: een must

crossmediale campagnes
Bart Daems
door

Waarom je als bedrijf op meerdere media aanwezig moét zijn!

Het is belangrijk dat je bedrijf optimaal aanwezig is daar waar je doelgroep zich bevindt.

Als jouw doelgroep gebruikmaakt van sociale media als Facebook, YouTube, of Twitter, dan is het belangrijk dat je daar óók bent.
Misschien bereik je ze wel via je eigen website, seo of Zoekmachine advertenties (sea)?
Zelfs de “traditionele” advertentie in de gedrukte pers niet mag je niet vergeten, op voorwaarde natuurlijk dat jouw doelgroep deze leest.

In marketingtermen heet dit gebruik maken van crossmediale campagnes.
Je zet met andere woorden in op verschillende media.
De impact van de verschillende media is vele malen groter door de synergie.

Niet onlogisch ook; hoe vaak ben je zelf niet bezig met de smartphone of tablet tijdens het tv-kijken?
Het is gewoon een feit dat mensen zich niet meer beperken tot het gebruik van 1 enkel medium.
Ook jouw (potentiële) klanten niet…

Overigens hoeft de boodschap zeker niet op alle kanalen dezelfde te zijn.
Wat je brengt op Facebook is dus per definitie niet altijd hetzelfde als de boodschap uit je direct mailings.
Het doel van de crossmediale benadering is dan ook de versterking van totaalbeleving binnen het volledige verhaal.

Want daar draait het immers om…
 

Verstevig de band met je doelgroep

Het is belangrijk om een optimale band met je doelgroep te hebben om toekomstige klanten op te bouwen.
Zo kan je bijvoorbeeld aansluiten bij Facebook- of LinkedIn groepen die te maken hebben met je vakgebied.

Het feit dat potentiële klanten je bedrijf via verschillende kanalen tegenkomen, versterkt je autoriteit enorm.
Het mag niet zo zijn – of zelfs maar lijken – dat je daar alleen maar zit om meer klanten binnen te rijven.
Laat het verkoop-idee los. De klanten komen uiteindelijk vanzelf wel.
Je bent er in de eerste plaats om mensen te helpen en naamsbekendheid voor je bedrijf te genereren.

Op momenten dat het over een onderwerp gaat dat met je bedrijf te maken heeft, mag je natuurlijk wél je expertise laten horen.
Ook dan moet je professioneel te werk gaan.
Je bent daar niet om betweterig je gelijk te halen bij elke discussie over een onderwerp waar je verstand van hebt.
Het gaat erom dat mensen je gaan beschouwen als een expert in je vakgebied en niet als een bemoeizuchtige betweter.

Laat dit ook zo blijken in je advertentiecampagnes.
Verkoop geen producten, maar oplossingen.
Speel in op relevante issues binnen jouw verschillende doelgroepen; en toon aan dat je een manier hebt hoe ze verholpen kunnen worden.

Mensen houden immers van oplossingen, niet van problemen.

 

Zet in op meerdere media

Naast de nieuwe mediakanalen bestaan de traditionele media uiteraard ook nog steeds.

Je kan eraan denken om een advertentie in een vakblad te zetten of een direct mailing campagne op te zetten.
Mogelijks is een advertentie op andere, drukbezochte websites interessant?
Denk maar aan de verfwinkel die een banner heeft lopen op een drukbezochte interieurblog.
Zorg voor bekendheid en ga ervan uit dat je doelgroep over verschillende media verspreid zit.

Door op vele manieren bezig te zijn en je naamsbekendheid te verspreiden, zorg je ervoor dat je je doelgroep écht ten volle bereikt.
Crossmediale campagnes zorgen ervoor dat je je bedrijf laat zien op verschillende media.
Daarnaast zorg je ervoor dat die verschillende kanalen met elkaar verbonden zijn en goed op elkaar zijn afgestemd.

Het aantal contactmomenten met de doelgroep neemt zo toe.
De bedoeling is dat jouw doelgroep je product overal tegenkomt.
Dit zorgt voor een verbeterde productbeleving, voor meer klanten en meer conversies.
Dit zijn klanten kopen en blijven kopen; ambassadeurs voor je merk.

Zelfs met een beperkt budget kun je door de zaken goed uit te kienen en op elkaar af te stemmen mooie resultaten behalen.

Hulp van experts

Je kunt je bedrijf perfect laten begeleiden door een Marketingbureau dat zich bezig houdt met crossmediale campagnes.

Het is absoluut belangrijk dat zorgvuldig wordt bepaald wat de doelgroep is en waar deze zich bevindt.
Meestal hebben ondernemers hier zelf te weinig verstand van roepen ze de hulp van specialisten in.
Als jij bij deze groep hoort, aarzel dan niet om je te laten begeleiden door een expert bij je campagnes.

Dit is iets dat je van de eerste keer goed moet uitvoeren, want rommelig opgezette crossmediale campagnes kunnen je ook net vervreemden van je doelgroep.
Hetzelfde gebeurt ook als je te opdringerig anticipeert op allerlei sociale media en gezien wordt als een wandelende reclameboodschap.
Dan heb je waarschijnlijk ook het vertrouwen van je doelgroep beschadigd.
En vertrouwen, daar staat of valt alles bij…

Succes!

 


Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *