5 tips om te scoren met jouw Facebook bedrijfspagina

Facebook is hierdoor dan ook een onmisbare marketingtool geworden voor bedrijven.
Bart Daems
door

Facebook als Marketing tool

Het is intussen wel bekend dat Facebook oorspronkelijk werd opgericht als een sociaal netwerk voor studenten van Harvard in 2004.
Een fenomenaal succes zo bleek, aangezien Facebook vandaag de dag niet minder dan 1,79 miljard (!) gebruikers telt en zichzelf hiermee het meest gebruikte Social Media platform ter wereld mag noemen.

Facebook is hierdoor dan ook een onmisbare marketingtool geworden voor bedrijven.
Want geloof het of niet: elk soort business heeft potentiële klanten die zich op Facebook begeven. ÉLK soort business dus… 😊
Het opzetten van een zakelijke Facebook-pagina is dus eigenlijk helemaal geen optie meer vandaag de dag, het is een must.

Succesvolle Facebook Marketing gaat echter veel verder dan het af en toe posten van content of het occasioneel promoten van een lukrake bijdrage.
Hieronder geven we alvast 5 essentiële basistips voor geweldige interessante én succesvolle Facebook bedrijfspagina’s.

Zorg ervoor dat je Facebook pagina in orde is

Hiermee bedoel ik dat het belangrijk is dat deze pagina alle informatie bevat die hij zou moeten bevatten.
De bedrijfsnaam, contactgegevens, website url, … zouden er dus minstens op terug te vinden moeten zijn.
Ook een overzicht van de verschillende producten en diensten die worden aangeboden is altijd handig.

Eigenlijk wordt Facebook vandaag de dag ook al zeer vaak gebruikt als zoekmachine en dan is het fijn dat jij met je bedrijf bovenaan verschijnt als er mensen actief op zoek zijn naar jouw product of dienst.
Gebruik dus bij het opmaken van de Facebook bedrijfspagina zeker net die bewoording en keywords waarop jouw potentiële klanten gaan zoeken.
Hoe beter jouw Facebook bedrijfspagina is ingevuld, des te meer kans dat jouw bedrijfspagina ook effectief gevonden zal worden.
Een krachtige, visuele inhoud is een van de eerste zaken die een bezoeker zal opmerken, dus je kan maar beter meteen een goede indruk maken.

De profielfoto – welke meestal het bedrijfslogo is – moet duidelijk genoeg zijn om het merk te laten opvallen en uit te spreken.
Achtergrond afbeeldingen moeten in hoge definitie zijn vanwege hun grotere formaat dan de profielfoto (thumbnail) en dienen eveneens de identiteit van het merk te weerspiegelen.
Let ook op het juiste formaat, zodat er geen stukken afbeelding verdwijnen of worden afgesneden.

Je kan maar 1 keer een eerste indruk maken, ook op Facebook.
Zorg er dan ook voor dat die eerste indruk van jouw bedrijf meteen geweldig is.

Stel een planning op

Men kan maar succesvol zijn als men op voorhand een degelijke planning heeft uitgewerkt.
Dit is op Facebook niet anders.

Facebook rendeert immers niet als je het op een laag pitje zet of als je er alleen aandacht aan geeft als je even tijd hebt.
Maak een planning, post waardevolle inhoud en – verrassend genoeg – post niet té vaak, tenzij je meer dan 10.000 volgers of likes hebt.

In tegenstelling tot Twitter, hebben Facebook-berichten meer impact wanneer volgers niet plat worden gebombardeerd worden met nieuwe bijdrages.
Wat eveneens klopt is dat berichten die worden gepost door toedoen van allerlei ingewikkelde algoritmes slechts worden vertoond aan 10% van de volgers, soms zelfs minder.
Het is dus zaak om een goede balans te vinden binnen de frequentie van posten om een maximum aan volgers te bereiken.
Stel dus een schema in waar je bijvoorbeeld maximum 3 keer per week een nieuw bericht plaatst.

Foto’s en video’s behoren tot de meest aantrekkelijke content op Facebook en doen het altijd goed. Experimenteer met verschillende soorten inhoud die je plaatst en overweeg een effectieve mix van lead-gen content te maken (links naar je producten, website, events, …) en algemene berichten ( blogs, tekstberichten, sprekende visuals, …) .

Op deze manier lok je interactie met je Facebook pagina uit en maak je meer kans om later in de newsfeed van anderen te verschijnen.

Boost je best scorende bijdrages

Om te beginnen moet je ervoor zorgen dat je altijd waardevolle content plaatst.
Content die je doelpubliek waarderen en waarmee ze zichzelf op 1 of andere manier kunnen verrijken.

Waardevolle content zal hoe dan ook geshared en geliked worden, omdat volgers dit zullen willen delen met hun volgers.
Sommige berichten zijn echter populairder dan anderen; een bericht met veel shares en likes betekent dat waarschijnlijk dit een populaire post is.
Waarom zou je het succes van deze post dan niet gebruiken in je betaalde content?
Je weet immers al dat dit werkt!

Promoot de best scorende bijdrages en stel in dat deze niet zichtbaar zijn voor mensen die je pagina al hebben geliked.
Als je berichten door steeds méér mensen worden gezien, wordt je bereik alleen maar groter en kunnen potentiële likers en volgers kennis maken met je bedrijf.

Gebruik alle manieren om je Facebook Business pagina te promoten

Zorg ervoor dat er sociale mediaknoppen zijn toegevoegd en dat deze eenvoudig te herkennen zijn op je website.
Om te beginnen bijvoorbeeld in de header of footer van de website, maar ook in de buurt van je blog berichten.
Dit maakt het voor website bezoekers eenvoudig om jouw content te delen en zet de deur naar jouw Facebook bedrijfspagina wagenwijd open.

Wat je ook kan doen is bijvoorbeeld een Facebook Like Box in de zijbalk van je blogpagina plaatsen.
Bezoekers zien een afbeelding van de Facebookpagina met het aantal likes en dit nodigt dan weer uit om door te klikken en hopelijk ook een likeje te plaatsen…

Werk eens een speciale promotie uit voor het genereren van nieuwe Facebook-fans en moedig hierbij niet-fans aan om jouw pagina te liken, te delen en/of te vermelden om geldig deel te kunnen nemen aan een wedstrijd.
Verspreid deze promotie niet alleen via Facebook zélf, maar ook via de website, nieuwsbrief, …

Zonder de juiste promotie is het bijzonder moeilijk om jouw pagina organisch te laten groeien en een groter bereik te behalen in de toekomst!

Maak gebruik van de juiste Analytics tools

Facebook Analytics is de interne analysetool van Facebook Bedrijfsmanager waarmee je jouw aanwezigheid op Facebook kunt meten en analyseren.

Dit biedt waardevolle gegevens en inzichten, zoals meer informatie over de doelgroep, de timing en het succes van jouw bijdrages en algemenere inzichten over hoe jouw pagina op dat moment bezig is.
Die gegevens moeten dan worden geïnterpreteerd om vanaf nu de volgende stap te kunnen bepalen, qua inhoud, doelgroep targeting en natuurlijk zakelijke doelen.
Meten is immers weten, toch?

Wacht dus niet met de Facebook Bedrijfsmanager in te stellen en deze analysetool te ontdekken.
Succes!


Begin je liever niet zelf aan bovenstaande? Commbee ondersteunt je graag! contacteer ons!

Over de auteur:

Bart Daems

Creatief, ondernemend, én een tikje prettig gestoord.
Maar bovenal altijd in voor een goed gesprek rond jouw project!


Geef een reactie

Je e-mailadres zal niet getoond worden. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *